Bezczynność Komendanta SG w przyjmowaniu wniosku o ochronę międzynarodową

WSA potwierdził, że maksymalny termin na przyjęcie od cudzoziemca wniosku o ochronę międzynarodową wynosi 3 dni robocze. Takie same zasady mają zastosowanie wobec cudzoziemców umieszczonych w strzeżonym ośrodkach. Wyr…

Organy azylowe nie mogą ignorować zaleceń sądu

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w wyroku sądu administracyjnego wiążą organ, którego decyzja została uchylona. Organy administracyjne nie mogą ich ignorować. Wojewódzki Sąd Administracyjn…

WSA: To Szef UDSC ma obowiązek ustalenia aktualnej sytuacji życiowej cudzoziemca

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. akt: IV SA/Wa 1057/22, uchylił zaskarżoną decyzję o zobowiązaniu do powrotu naszej Klientki, powołując się na liczne naruszenia procedur…

Obowiązek zbadania czy w Białorusi migranci nie są narażeni na tortury i inne niehumanitarne traktowanie

Nie można wypychać cudzoziemców na Białoruś, jeśli groziłyby im tam tortury, nieludzkie lub niehumanitarne traktowanie. Kryzys migracyjny ani nielegalne przekroczenie granicy nie wyłączają stosowania tej zasady. Wiedzą p…

Wyrok: Świadkowie Jehowy zagrożeni prześladowaniem ze względów religijnych w Rosji

Skoro wyznawanie religii wiąże się z jej praktykowaniem, a działalność misjonarska jest istotna w praktyce Świadków Jehowy, to rezygnacja z tego faktycznie stanowi podporządkowanie się nakazom władzy naruszającym prawa c…

Wyrok WSA: przemoc domowa w kraju pochodzenia a Konwencja Genewska

Rada ds. Uchodźców jest zobowiązana do badania sytuacji kobiet w kraju pochodzenia w kontekście ryzyka bycia ofiarami przemocy domowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 stycznia 2020 r. sygn. IV SA/Wa…

Wyrok WSA: rażąca bezczynność, pomimo znaczącego wzrostu spraw w urzędzie

W przypadku rażącego przekroczenia terminu załatwienia sprawy, fakt znaczącego wzrostu liczby spraw rozstrzyganych przez organ nie może stanowić usprawiedliwienia. Taka bezczynność ma charakter rażący W kolejnych dwóc…

Wyrok WSA: konieczność rozpatrzenia dowodów przedstawionych przez stronę

Rada do Spraw Uchodźców całkowicie pominęła dowody złożone przez stronę dotyczące działalności politycznej oraz postępowania władz państwowych wobec członków Islamskiej Partii Odrodzenia Tadżykistanu. Uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik rozstrzygnięcia, albowiem strona powołała nowe dowody związane z jej aktualną sytuacją, wynikającą z prowadzonej działalności politycznej twierdząc, że jest prześladowana przez władze Tadżykistanu. Doprowadziło to do uchylenia wadliwej decyzji.

Postanowienie WSA: wstrzymanie wykonania decyzji o odmowie udzielenia ochrony międzynarodowej

Zgodnie z prawem unijnym cudzoziemiec ubiegający się o udzielenie ochrony międzynarodowej musi mieć zagwarantowane prawo do pobytu na terytorium RP do zakończenia postępowania przed sądem pierwszej instancji

Ryzyko przemocy kulturowej podstawą do odmowy wydalenia

Dokumenty zgromadzone w postępowaniu w przedmiocie udzielenia ochrony międzynarodowej stanowią istotny element materiału dowodowego w postępowaniu powrotowym, jednakże ich zgromadzenie nie zwalania organów prowadzących postępowanie o zobowiązaniu do powrotu z obowiązku prowadzenia postępowania dowodowego w tej sprawie oraz samodzielnej i wnikliwej oceny wszystkich dowodów.

Cudzoziemcy oczekując na status uchodźcy mają prawo do świadczenia „Dobry start”

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że rozporządzenie zostało wydane z przekroczeniem delegacji ustawowej i jako takie nie uprawnia do odmowy świadczenia „Dobry start” dla cudzoziemców ubiegających się o udzielenie ochrony międzynarodowej.

Świadczenie 500+ także bez wyroku alimentacyjnego

Zastosowanie w sprawie o świadczenie 500+  ogólnych wymogów, takich jak obowiązek dostarczenia wyroku alimentacyjnego, z pominięciem wyjątkowej sytuacji cudzoziemki,  może być uznane za przejaw dyskryminacji pośredniej.

Cudzoziemcy oczekując na status uchodźcy mają prawo do świadczenia „Dobry start”

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że rozporządzenie zostało wydane z przekroczeniem delegacji ustawowej i jako takie nie uprawnia do odmowy świadczenia „Dobry start” dla cudzoziemców ubiegających się o udzielenie ochrony międzynarodowej.